search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

Wearable Tech belooft grote kansen voor bedrijven te bieden

Ricky Kuiper
24 mei 2016

Draagbare technologie heeft snel de aandacht van consumenten over de hele wereld getrokken, maar staat ook op het punt een grote impact te hebben op het bedrijfsleven.

Aangevoerd door slimme horloges en activiteitsmonitors, evolueert het segment van de draagbare technologie razendsnel. Het is nog te vroeg om definitieve winnaars te kiezen, maar het is duidelijk een belangrijke trend aan het worden.

Hoewel de eerste focus lag op het gebruik van draagbare apparaten door individuen in hun persoonlijke leven, liggen er waarschijnlijk veel grotere kansen voor bedrijven.

Volgens een recent rapport van onderzoeksbureau MarketsandMarkets zal de totale markt voor draagbare technologie naar verwachting groeien tot 31,3 miljard dollar in 2020. Hoewel deze markt voornamelijk wordt gedreven door consumenten, wordt verwacht dat de markt voor draagbare technologie voor zakelijke en industriële toepassingen met een hoog tarief in deze periode.

Een goed voorbeeld is Google Glass. Bij de lancering in 2012 werd verwacht dat het head-mounted display door mensen zou worden gebruikt als een verlengstuk van hun mobiele telefoon. Maar ondanks veel tamtam en wijdverspreide media-aandacht, slaagde het er niet in om significante grip te krijgen buiten de early adopter-markt.

Google richt zijn Glass-inspanningen nu echter op het bedrijfsleven. Google gelooft dat het heads-up display en de camera van het product ervoor kunnen zorgen dat het een nuttig apparaat wordt op gebieden als medicijnen, productie en toeleveringsketens. In plaats van naar een scherm te hoeven verwijzen, kunnen medewerkers communiceren met applicaties en gegevens lokaliseren die op Glass worden weergegeven. De gevolgen voor de workflow en productiviteit zijn aanzienlijk.

Een ander voorbeeld zijn slimme horloges. De apparaten zijn op de markt gebracht door bedrijven als Apple, Samsung en LG en zijn gepositioneerd als consumentenapparaten, maar hebben ook een aanzienlijk zakelijk potentieel.

Door de mogelijkheid om bedrijfsspecifieke apps aan de horloges toe te voegen, kunnen ze productiviteitshulpmiddelen worden. Verkoopmedewerkers konden de voorraadniveaus controleren en bestellingen van klanten op hun pols plaatsen. Managers kunnen meldingen en berichten ontvangen zonder naar hun mobiele apparaten te hoeven grijpen.

Wearables hebben ook een enorm potentieel als gezondheidsmonitor. Slimme horloges en sportbandjes kunnen nu al hartslag en temperatuur meten. Verwacht wordt dat toekomstige ontwikkelingen de mogelijkheid zullen bieden om andere vitale functies te controleren, zoals glucose- en bloedzuurstofniveaus.

Bedrijven racen ook om sensoren in kleding in te bedden om biometrische informatie tijdens het sporten of sporten te monitoren. Door dit terug te voeren naar een centraal punt, kunnen trainers de techniek van een individu aanpassen om de resultaten te verbeteren.

De echte kracht van wearables komt niet alleen van hun ingebouwde mogelijkheden, maar ook van hun vermogen om verbinding te maken met andere apparaten, internet en cloudgebaseerde bronnen. Ze worden een eindpunt voor zakelijke applicaties en datastores.

Voor patiënten kan dit betekenen dat vitale functies worden vastgelegd door hun draagbare apparaten en automatisch ter beoordeling naar een arts worden gestuurd. Behandeling kan worden besteld voordat de patiënt zelfs maar weet dat het nodig is.

Voor ondernemingen biedt het verbinden van draagbare apparaten met digitale centra enorme nieuwe mogelijkheden als het gaat om het beheer van mobiele arbeidskrachten en het uitrusten van werknemers met de informatie die ze nodig hebben om effectief en productief te zijn.

De evolutie en ontwikkeling van draagbare apparaten is nog maar net begonnen, maar het is duidelijk dat ze bedrijven veel te bieden hebben. Ze fungeren als sensoren of eindpunten die zijn verbonden met gecentraliseerde datacenters en kunnen informatie verzamelen en verstrekken die werknemers sterker maakt en organisaties een concurrentievoordeel geeft.