search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

Het ontketenen van datagestuurde strategieën om de gegevensuitwisseling van financiële diensten te optimaliseren

Tony Bishop, SVP, Platform, Groei & Marketing
30 juni 2021

De snel evoluerende digitale economie transformeert financiële dienstverleners en transformeert de manier waarop ze waarde creëren en leveren. Tijdens dit proces creëren, verwerken en slaan bedrijven meer informatie op dan ooit tevoren, en dat leidde het afgelopen jaar tot een explosie van gegevens, gevolgd door een versnelling van de digitale transformatie. Ondanks de ontwrichtende uitdagingen die het allemaal met zich meebrengt, is het absoluut noodzakelijk om te beseffen dat het allemaal kan worden gebruikt om:

  • Verrijk klantervaringen
  • Vergroot de marges en concurrentievoordelen
  • Groeimogelijkheden uitbreiden
  • Dit zouden essentiële functies moeten zijn in elke branche, maar ze zijn essentieel in de financiële dienstverlening.

Dus, als je in de financiële dienstverlening zit, wat moet je dan doen om die doelen te bereiken in een tijdperk van explosieve datagroei en versnelde digitale transformatie?

U moet uw IT-infrastructuur heroverwegen en opnieuw uitvinden om u te concentreren op het optimaliseren van gegevensuitwisseling.

Laten we eens nader bekijken wat dat betekent en waarom het nodig is.

De intensiteit van datazwaartekracht dwingt tot een fundamentele verschuiving in de IT-infrastructuurarchitectuurstrategie binnen de financiële dienstverlening

Denk eens aan de enorme datasets die binnen de branche zijn gegenereerd, vooral nadat de pandemie volgens een McKinsey-enquête uit 2020 een enorme sprong (bijna twee keer zo groot als die gerapporteerd door bedrijven in verpakte consumentengoederen) in digitale versnelling veroorzaakte.

We hebben ons eigen onderzoek uitgevoerd, een wereldwijde database gebouwd en de code gekraakt voor het meten, kwantificeren en voorspellen van de toenemende intensiteit van de levenscyclus van bedrijfsgegevenscreatie en de impact ervan op de IT-infrastructuur. Het is een megatrend genaamd Data Gravity, die zich in een explosief tempo blijft uitbreiden binnen de financiële dienstverlening.

Neem nu die megatrend en combineer deze met de versnelling van digitale transformatie, en financiële dienstverleners worstelen met een aantal grote uitdagingen, waaronder;

  • Groei en concurrentie – aanhoudende druk op de marges, doelstellingen voor het genereren van inkomsten met data en FinTech-concurrentie
  • Complexiteit en cyberrisico - veranderende klantvoorkeuren en toenemende fraudeverliezen
  • Regelgeving en naleving – regelgevende stortvloed, datagerichte regelgeving en niet-aflatende cyberdreigingen
  • Fusies en overnames – schaalvergroting door consolidatie, diversificatie in bedrijfstakken en overname van disruptors

Of het nu gaat om Detailhandel en Commercial Banking, Securities, Trading and Investment Banking (IB), Wealth and Asset Management of Insurance sectoren, een verschuiving in de infrastructuurstrategie gericht op het optimaliseren van gegevensuitwisseling is essentieel om:

  • Datazwaartekrachtbarrières trotseren
  • Beveiliging van gevoelige gegevens
  • Gegevenscompliance afdwingen
  • Gebruik maken van op AI gebaseerde mogelijkheden
  • Risico's verkleinen
  • Kosten verlagen
  • Groeiende omzet
Het optimaliseren van gegevensuitwisseling helpt klanten in alle takken van financiële dienstverlening te beschermen en te bedienen

Gegevenszwaartekracht belemmert niet alleen de prestaties van de bedrijfsworkflow en verhoogt de kosten, maar het roept ook nieuwe beveiligingsproblemen op die verder worden bemoeilijkt door wettelijke vereisten en andere kunstmatige beperkingen.

IT-managers en besluitvormers bij banken, kredietverenigingen en andere financiële instellingen moeten de mogelijkheid hebben om een ​​effectieve datacentrische strategie te leiden die data vastlegt, verwerkt en verbindt met alle relevante bedrijfsonderdelen.

Detailhandel en zakelijk bankieren

Als u in deze sector werkt, moet u bepalen:

Hoe bied ik een verrijkte bankervaring terwijl ik de privacy van de klant en op AI gebaseerde krediet- en fraudebescherming bied?

Het is moeilijk te bereiken met traditionele infrastructuur, omdat deze barrières opwerpen die van invloed zijn op het maken van gegevens, toegangscontroles/uitgangscontroles en AI/machine learning-mogelijkheden. Om nog maar te zwijgen van het feit dat datazwaartekracht de middelen om wereldwijd te bankieren ernstig kan beperken.

Door een datacentrische architectuur te creëren die de gegevensuitwisseling optimaliseert, kunnen retail- en commerciële bankbedrijven:

  • Zorg voor een competitieve bankervaring
  • Beveilig de gegevens in de buurt van de klant
  • Lokaliseer door AI versterkte risico's en fraude
  • Lokale gegevensconformiteit afdwingen
Effecten, handel en investeringen Bankieren

In de huidige effecten- en handelsruimte gebruikt u AI om alles te doen, van het optimaliseren van strategieën om de markt te verslaan (alfa vinden) tot het benutten van mogelijkheden voor investeringsbankieren. Tot slot heb je ook ESG-beleggen en alternatieve data in handen.

In de digitale economie van vandaag kunnen verschillende barrières u echter in de weg staan, waaronder de beperkingen op het gebied van AI/machine learning-gereedheid, wereldwijde handelsmogelijkheden en ingangs-/uitgangscontroles.

Door gegevensuitwisseling in effecten-, handels- en investeringsbankieren te optimaliseren, kunt u:

  • Maak concurrerende handelsstrategieën
  • Veilige gegevensintegratie van derden
  • Lokaliseer op AI gebaseerde interacties met investeringsbankieren
  • Lokale gegevensconformiteit afdwingen
Vermogens- en vermogensbeheer

Als u een vermogensbeheerder bent of bij een beleggingsonderneming werkt, probeert u een gedifferentieerde advieservaring met klanten te creëren en alternatieve gegevensbronnen en inzichten op te nemen om een ​​concurrentievoordeel te behouden. Dit wordt versterkt door strategieën te combineren met op AI gebaseerde monitoring en rapportage.

Net als andere delen van de financiële dienstverlening staan ​​vermogens- en vermogensbeheerders voor uitdagingen met AI/machine learning-mogelijkheden en ingangs-/uitgangscontroles. Toch zijn er ook uitdagingen op het gebied van datacreatie en datagebruik. Bovendien kan datazwaartekracht die bedrijven wereldwijd beïnvloeden.

Dus als een geoptimaliseerde strategie voor gegevensuitwisseling in uw architectuur is opgenomen, kunt u:

Profiteer van alle voordelen van de effecten-, handels- en investeringsbanksector terwijl u een advieservaring krijgt die u onderscheidt van uw concurrenten.

Verzekering en herverzekering

Dit is duidelijk een andere sector die sterk leunt op verrijkte klant- en klantervaringen terwijl hun gegevens worden beschermd. Als u werkzaam bent op het gebied van verzekeringen of herverzekeringen, gebruikt u waarschijnlijk AI als onderdeel van uw risicobeheer- en acceptatieprocessen.

De uitdagingen van een traditionele architectuur zullen van invloed zijn op het creëren en gebruiken van omnichannel data, inkomend/uitgaand, AI/machine learning-mogelijkheden en de middelen om wereldwijd zaken te doen. In feite wordt geschat dat G2000-ondernemingen in de verzekeringssector tot 2024 te maken zullen krijgen met een versnelling van de datazwaartekrachtintensiteit die naar verwachting zal zijn gegroeid met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 143% wereldwijd.

Door gegevensuitwisseling in de verzekerings- en herverzekeringssector te optimaliseren, kunt u:

  • Zorg voor een concurrerende verzekeringservaring
  • Lokaliseer uw op AI gebaseerde producten en diensten
  • Dwing lokale datacompliance af en beveilig data-integratie van derden

Het bereiken van een geoptimaliseerde gegevensuitwisseling vereist een alomtegenwoordig bedrijfsplatform dat alomtegenwoordig en on-demand werkt, aangevuld met real-time intelligentie om klanten, partners en werknemers zo goed mogelijk van dienst te zijn via digitaal ondersteunde interacties via alle kanalen, zakelijke functies en aanwezigheidspunten.

Hoe de uitdagingen op het gebied van digitale transformatie en gegevenszwaartekrachtbarrières in de financiële dienstverlening kunnen worden overwonnen

Als u werkzaam bent in de financiële dienstverlening, raad ik u aan om te kijken naar de nieuwste aanwinst in onze “Pervasive Datacenter Architecture (PDx™)-bibliotheek: The Optimizing Financiële dienstverlening Data Exchange Solution Brief.

U zult merken dat er staat: "Datagestuurde digitale transformatie." Dat is opzettelijk, want u moet uw gegevens omzetten in een strategisch bezit.

"In een steeds digitaler wordende wereld betekent klantgerichtheid datacentrisch zijn", legt Santhosh Pillai, hoofdarchitect en datamanagement bij ABN AMRO Bank, uit in dit artikel van The Wall Street Journal. "Vooral in het post-COVID-19-tijdperk kunnen bedrijven geen face-to-face ontmoetingen met klanten hebben, dus vertrouwen ze meer op data en analytische inzichten."

Deze oplossingsbrief biedt financiële dienstverleners en technologieleiders een gecodificeerde strategie en oplossingsbenadering om datagestuurde digitale transformatie te implementeren, concurrentievoordeel te behalen en nieuwe groeimogelijkheden te ontsluiten.

Download uw exemplaar van de nieuwe Optimizing Financiële dienstverlening Data Exchange Solution Brief voor meer informatie.

Tags