search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

Hoe een datacentrische IT-infrastructuur compliance in de Financiële dienstverlening bevordert

Jack Funchion, VP Sales, Global Financiële dienstverlening
31 augustus 2021

In plaats van terug te trekken toen de pandemie toesloeg, versnelden veel bedrijven, waaronder financiële instellingen, hun digitale investeringen. Volgens een studie uitgevoerd door BDO1, een wereldwijd bedrijf voor financiële adviesdiensten, voegden meer dan 6 op de 10 financiële dienstverleners dit jaar nieuwe digitale projecten toe en herziet meer dan de helft hun strategische langetermijnvisie. Sleutelgebieden van transformatie omvatten

  • Streven naar bedrijfswendbaarheid (51%)
  • Introductie van nieuwe digitale inkomstenstromen (51%)
  • Een ecosysteem van digitale partners uitbreiden (49%)
  • Digitalisering van de toeleveringsketen (45%)
  • Nieuwe betalingsmodellen toevoegen (44%)
  • Uitbreiden naar nieuwe markten (43%)

Uit een recent Gartner-rapport blijkt dat 83% van de ondervraagde CEO's verwacht meer te gaan investeren in digitale technologieën, en dat 70% gokt op digitale dataproducten om te groeien.

Digitale transformatie zorgt voor een hoger risico

Net zoals deze digitale initiatieven nieuwe kansen creëren voor financiële instellingen, brengen ze ook uitdagingen met zich mee die aanzetten tot een heroverweging van hun IT-architectuur.

Door de explosie van gegevens en de versnelling van de digitale transformatie proberen financiële dienstverleners recordhoeveelheden aan gegevens op te slaan en te verwerken. Het gebrek aan geoptimaliseerde gegevensuitwisseling biedt kansen voor cybercriminelen en nationale actoren. Uit een studie van de Boston Consulting Group3 blijkt bijvoorbeeld dat financiële dienstverleners 300 keer meer kans hebben om het doelwit te worden van een cyberaanval dan bedrijven in andere bedrijfstakken.

Cyberbeveiligingsrisico's vormen een kritieke bedreiging voor elke financiële dienstverleningssector (vooral commercieel bankieren), maar verouderde infrastructuurbarrières kunnen ook frauderisico's creëren voor mensen in de effecten-, handels- en investeringsbanksector.

Toezicht en risicobeperking stimuleren naleving van regelgeving

Een van de reacties op deze trends is een aanhoudende stortvloed aan regelgeving. De kosten voor naleving in de financiële dienstverlening zijn inderdaad met 22,9% gestegen, van 130,4 miljard dollar in 2019 tot 160,3 miljard dollar in 2020. Toch waren deze investeringen niet gericht op technologie, maar op arbeid. Het merendeel van de kosten ging naar arbeid, met name het inhuren van personeel op instapniveau in plaats van personeel op middenloopbaan- en seniorniveau. In Noord-Amerika steeg de groei van de arbeidskosten in verband met compliance bijvoorbeeld van 53% in 2019 naar 59% in 2020.4 De technologiekosten daalden echter van 47% van het compliancebudget in 2019 tot slechts 37% in 2020.

Wat is de reden van deze verschuiving? De meest waarschijnlijke kans is dat er meer personeel moet worden opgeleid. Net als veel andere sectoren zijn financiële bedrijven overgestapt op een digitale werkplek en hebben ze zelfs personeel ontslagen als gevolg van de COVID-19-pandemie. Nu er nieuwe doelen zijn, is het nodig om teamleden op te leiden en aan te nemen die begrijpen hoe technologie moet worden ontwikkeld om die doelen te bereiken.

Nieuwe technologieën moeten bijvoorbeeld beschikken over mogelijkheden zoals AI om de huidige krediet- en fraudekwesties op de juiste manier aan te pakken. IT-architecturen die de gegevensuitwisseling optimaliseren, moeten in staat zijn om door AI versterkte risico's en fraude te lokaliseren en tegelijkertijd gegevens van klanten en derden te beveiligen.

Opkomst van datazwaartekracht en de nieuwe compliance "normaal"

Nu financiële dienstverleners wennen aan het nieuwe post-pandemische normaal, zal hun focus waarschijnlijk weer terug gaan naar technologie. Degenen die vóór de pandemie in compliance-technologie investeerden, plukten de vruchten tijdens de pandemie en presteerden beter dan bedrijven die dat vooraf niet deden.5

De digitale economie heeft de manier veranderd waarop de financiële dienstverlening waarde creëert en levert. Met tal van beschikbare opties, waaronder een toename van digitale bank-, investerings- en verzekeringsdiensten, verwachten klanten van hun financiële dienstverleners verrijkte advieservaringen. Dit kan niet gebeuren zonder het vastleggen en opslaan van gegevens via digitale interacties via omnichannel-apparaten en -diensten.

Naarmate de versnelde creatie van gegevens tussen verschillende systemen en vastleggingspunten blijft groeien, wordt het steeds moeilijker en duurder om te verplaatsen - een uitdaging die bekend staat als "datazwaartekracht".

Datazwaartekracht beschrijft het proces waarbij dataaccumulatie extra services en toepassingen naar de data trekt op de manier waarop zwaartekracht objecten rond een planeet aantrekt. Volgens de Data Gravity Index™ zullen de bancaire en financiële diensten tot 2024 naar verwachting een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 146% van de datazwaartekrachtintensiteit ervaren, gevolgd door verzekeringen met een CAGR van 143% in dezelfde periode.

Datacentrische IT-infrastructuur nodig voor naleving van regelgeving

Financiële bedrijven hebben een agressievere benadering van compliance nodig om concurrerend te blijven, en een implementatie van een datacentrische IT-infrastructuurstrategie geeft financiële instellingen meer wendbaarheid en flexibiliteit om naleving van branchevoorschriften te vergemakkelijken.6 Verder blijkt uit een recent onderzoek van Gartner, 100 Data and Analytics Voorspellingen tot 2025, projecten Naar verwachting zal 75% van de organisaties meerdere datahubs hebben ingezet om missiekritieke data-analyse, delen en governance te stimuleren.7

Door uw infrastructuur in staat te stellen gegevensuitwisseling te optimaliseren, versnelt dit de naleving van nieuwe en bestaande regelgeving en stimuleert het beter geïnformeerde besluitvormingsprocessen om de integriteit, het concurrentievermogen en de reputatie van een financiële onderneming te behouden. Tegelijkertijd zorgt naleving van wettelijke mandaten rond gegevensintegriteit en -beveiliging ervoor dat de merkreputatie van financiële bedrijven behouden blijft en zelfs wordt opgebouwd.

We begrijpen dat financiële dienstverleners, om te slagen, een wereldwijd datacentrisch platform nodig hebben dat alomtegenwoordig en on-demand werkt, aangevuld met realtime informatie om klanten, partners en werknemers zo goed mogelijk van dienst te zijn. We bieden dit via PlatformDIGITAL™ , dat ook de naleving van regelgeving standaardiseert met gedistribueerde workflows in centra voor gegevensuitwisseling. Dit is een alomtegenwoordige datacenterarchitectuur (PDx™) die specifiek is ontworpen om:

  • Trotseer de zwaartekracht van gegevens;
  • Veilige data dichtbij de klant;
  • Gegevenscompliance afdwingen; en is
  • Maak kunstmatige intelligentie (AI) mogelijk
  • Verminder risico's door veilige gegevensuitwisseling
  • Lagere kosten, bandbreedte en gedupliceerde infrastructuur
  • Verhoog uw omzet door grenzeloze data-analyseprestaties

Download een exemplaar van de "Pervasive Datacenter Architecture (PDx™) Solution Brief" voor meer informatie over hoe u een datagestuurde digitale transformatie in de financiële dienstverlening kunt realiseren.

1. BDO, 2021 Financiële dienstverlening Digital Transformation Survey, januari 2021

2. Gartner, Waarde en innovatie stimuleren met data en analyse, Virtual Executive Retreat voor CDAO's, september 2020

3. CIODive.com, Cyberaanvallen troffen financiële diensten 300 keer meer dan andere sectoren, juni 2019

4. Radicale naleving, kosten voor naleving van financiële criminaliteit blijven stijgen, juni 2021

5. Radicale naleving, kosten voor naleving van financiële criminaliteit blijven stijgen, juni 2021

6. Digital Realty, gegevensuitwisseling Financiële dienstverlening optimaliseren, 2021

7. Gartner, 100 data- en analysevoorspellingen tot 2025, maart 2021

In meer dan 30 jaar ervaring heeft Jack Funchion de afgelopen 14 jaar bij Digital Realty gewerkt aan klanten in de financiële dienstverlening. Tegenwoordig werkt hij samen met bedrijven om de behoeften op het gebied van cyberbeveiliging, klantervaring, analyse en AI van de digitale economie aan te pakken. Wereldwijd helpt Jack de financiële dienstverlening bij het hosten van kritieke infrastructuur en het onderling verbinden van digitale ecosystemen via PlatformDIGITAL®.

Tags