search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

4 obstakels voor digitale transformatie en hoe deze te overwinnen

John Boutross, SVP Enterprise-oplossingen
21 mei 2020

IT is de drijvende kracht achter digitale transformatie. Maar het is niet gemakkelijk. Geconfronteerd met een combinatie van bekende problemen, legacy-uitdagingen en een snel veranderend technologielandschap, is agile denken en samenwerken met bedrijfseigenaren de sleutel tot een succesvolle transitie. In een tijd van digitale transformatie waar we nu mee te maken hebben, is het beheren en beveiligen van uw gegevens een onderdeel van de basis van het bedrijf. Maar re-engineeringprocessen om uit te voeren op de digitale transformatievisie komen met obstakels. Hier zijn vier obstakels die we vaak horen van klanten, en manieren om ze te overwinnen.

Er moeten nieuwe infrastructuren worden ontworpen om het bedrijf in staat te stellen te doen wat het moet doen, wanneer het moet, waar ook ter wereld.
~
Gartner, infrastructuur is overal , De evolutie van datacenters, juli 2019
Obstakel 1: omgaan met data-nabijheid

Organisaties worstelen nog steeds met de vraag hoe ze een samenhangende strategie kunnen opstellen die gecompliceerder wordt door uitdagingen op het gebied van gegevenszwaartekracht en verouderde methoden voor gegevensopslag. De behoefte aan gegevens om zich in de buurt van de toepassingen te bevinden die deze verbruiken, geeft problemen met nabijheid en bandbreedte. We kunnen niet negeren dat het verplaatsen van gegevens een uitdaging is en gevolgen heeft voor het hele bedrijf. IT-beslissers en business units moeten samenwerken om die uitdaging het hoofd te bieden. Als het gaat om hybride cloudstrategie, is wat ooit een onderscheidende factor was in de huidige markt, nu een fundamenteel onderdeel van de grotere puzzel.

Volgens 451 Research heeft slechts 55% van de bedrijven zich aangemeld voor multi-cloud en hybride cloud als hun voorkeursaanpak. Maar vanwege de elasticiteit van zowel de opslagcapaciteit als de economische efficiëntie, is het een van de belangrijkste strategieën geworden om IT-organisaties te helpen de digitale transformatie voor hun bedrijven te realiseren. Santhosh Rao, Senior Director Analyst bij Gartner is van mening dat "organisaties zonder een cloud-first-strategie - waar de cloud primair is, prioriteit heeft en gepromoot wordt - waarschijnlijk achterop zullen raken bij concurrenten."

Obstakel 2: Verwerken en opslaan van toegenomen datavolume

Naarmate we het gebruik van AI door ondernemingen voorbij de proeffase zien gaan en de productierealiteit ingaan, beginnen ook complexiteiten naar voren te komen. Afgezien van de niet verrassende lacunes in resourcevaardigheden, kunnen verouderde datasystemen de nieuwe hoeveelheid data die AI erop stapelt niet aan. Bovendien ontbreekt het nog steeds aan hun vermogen om die informatie te verwerken met behulp van de bestaande technologische infrastructuur en om te zetten in real-time inzichten. Vermogensdichtheid en koeling zijn twee belangrijke beperkende factoren voor bestaande datacenterinfrastructuren. Deze uitdagingen dwingen IT om te herstructureren naar een gedecentraliseerde infrastructuur die barrières voor gegevenszwaartekracht wegneemt en ruimte biedt aan gedistribueerde workflows die variëren per deelnemer, applicatie, informatie en locatiespecifieke behoeften.

"Er moeten nieuwe infrastructuren worden ontworpen om het bedrijf in staat te stellen te doen wat het moet doen, wanneer het moet, waar ook ter wereld." – Gartner, Infrastructure is Everywhere: The Evolution of Data Centers, juli 2019

Degenen die er niet in slagen om hun AI-hindernissen aan te pakken, lopen het risico achterop te raken terwijl andere bedrijven met meer behendige investeringen in infrastructuur profiteren.

Obstakel 3: Gegevens veilig houden

Gegevensbeveiliging is een uitdaging sinds we begonnen met het massaal verzamelen van gegevens. Maar met de volwassenheid van evoluerende technologieën zoals kunstmatige intelligentie en de onbekende factoren die daarmee gepaard gaan, volgt een verhoogd risico op de voet. Naar schatting kost cybercriminaliteit ondernemingen in 2019 zelfs meer dan 3,5 miljard dollar.

Volgens Bobby Ford, CISO bij Unliever, geïnterviewd voor een artikel in ComputerWeekly, "vormen verouderde IT-systemen vaak de kern van cyberincidenten...." Hoewel het soms om patchen gaat, gaat het waarschijnlijker om het heroverwegen van de manier waarop het wordt gedaan vanuit het oogpunt van fysieke en digitale beveiliging. Dit beperkt zich niet alleen tot de technologie. Het bedrijf zelf moet de manier waarop ze samenwerken heroverwegen om ervoor te zorgen dat risicopunten in de hele organisatie in realtime worden aangepakt. Zonder het proces te ontwikkelen, lopen ondernemingen het risico gegevens en het vertrouwen van hun klanten te verliezen.

Naarmate organisaties dieper investeren in cloudservices, moet elk extra risicopunt worden beoordeeld en beveiligd. Begrijpen waar gegevens zich bevinden binnen de hybride en/of multi-cloudomgeving en het handhaven van de naleving van de regelgeving is van cruciaal belang voor het handhaven van de bedrijfsintegriteit op zowel technisch als zakelijk niveau.

Obstakel 4: Adequaat reageren op rampen

Organisaties worstelen nog steeds met het beschermen van bedrijfsinkomsten, het verminderen van het risico op uitval en het vereenvoudigen van het herstelproces in tijden van onverwachte onderbreking. Naarmate groepen meer leunen op digitale transformatie om het gezicht van hun bedrijf te veranderen, zal het verlies van gegevens die ze verzamelen en de onderbreking van de nieuw getransformeerde processen verwoestende gevolgen hebben voor elke vooruitgang die ze boeken. Nergens wordt dat beter geïllustreerd dan met de uitbraak van COVID-19. De behoefte van het bedrijf aan flexibele netwerkcapaciteit en toegang op afstand wordt in de schijnwerpers gezet. Bedrijven heroverwegen hun benaderingen van bedrijfscontinuïteit en paraatheid in realtime omdat "infrastructuurteams verantwoordelijk [zijn] om ervoor te zorgen dat die services online blijven", aldus DataCenter Knowledge.

Maar pandemie is niet het enige probleem. Voorspelde op het weer gebaseerde onzekerheid en het gestage aantal misdaden tegen datacenters moeten allemaal een rol spelen bij de voorbereiding om kritieke gegevens die worden gebruikt om de klanten van dienst te zijn, ononderbroken te verdedigen.

De weg vooruit: imperfecte iteratie

Ongeacht welke van die obstakels je tegenkomt, er is een weg vooruit. Of het nu een troost of een vloek is, geen enkele onderneming begint met een blanco vel papier om een ​​nieuwe strategie te starten. Dit gaat over vooruitgang boven perfectie. Dit zijn de stappen die we aanbevelen zodat uw organisatie vooruitgang kan boeken:

Zet uw visie om in een stappenplan

Digitale transformatie gebeurt niet in een vacuüm. Het begint met een visie met leiderschapsinkoop en vervolgens is het aan IT-leiderschap om duidelijke doelen te stellen. Maar om de organisatie volledig te laten evolueren, moet ze verder gaan dan alleen een plan. Het moet een stappenplan zijn dat duidelijk de waarde kan aantonen. McKinsey brengt de tien leidende principes van digitale transformatie in kaart die netjes dienen als een manier om de roadmap die je hebt geschetst om te zetten in een volwaardig plan voor digitale transformatie.

Plannen voor alles wat zo veelomvattend is als digitale transformatie zullen natuurlijk geen eenmalige aanpak zijn. Dit proces zal waarschijnlijk bij elk nieuw initiatief worden uitgevoerd om stapsgewijs te evolueren naar de productievere zakelijke en technologische toekomst die we ons voorstellen.

Tags