search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

De toekomst van digitale media: cloudgaming

Ken Kajikawa
18 oktober 2012

De wereldwijde videogamemarkt is $ 78,5 miljard, de mobiele gamemarkt voor tablets en smartphones $ 8,5 miljard en cloudgaming $ 2 miljard.

Cloudgaming maakt de noodzaak om gedrukte exemplaren van uw favoriete videogame te kopen overbodig. Gamers hoeven niet langer maanden of jaren te wachten op de volgende versie van hun favoriete game. En gamers hebben direct toegang tot add-ons, updates en nieuwe functies die rechtstreeks naar hun apparaat worden gestreamd. Cloudgaming zal een meer integraal onderdeel worden van hoe we in de toekomst games openen en spelen.

Dit is geen goed nieuws voor traditionele consolefabrikanten zoals Sony PlayStation of game-uitgevers zoals Electronic Arts (EA). Om de achterstand in te halen, kocht Sony in september Gaikai en EA kocht het Zweedse ESN om zijn cloudgamingaanbod te versterken.

Traditionele consolefabrikanten zoals Sony (65 miljoen PS3-eenheden WW), Microsoft (67 miljoen XBOX 360-eenheden WW) en Nintendo (96 miljoen Wii-eenheden WW) kunnen binnenkort te maken krijgen met nieuwe concurrentie van Comcast (22,1 miljoen abonnees), Time Warner Cable (12,3 miljoen abonnees), Cox (4,7 miljoen abonnees), Verizon (4,5 miljoen abonnees), AT&T (4,2 miljoen abonnees) en anderen die naar verluidt van plan zijn om al in 2013 de cloud-gaming-ruimte te betreden. Er zijn bijna 50 miljoen digitale tv-abonnees in de VS Het aanbieden van een gameservice is volkomen logisch.

Maar ook in september ging Steam in de bètafase van zijn nieuwe modus genaamd "Big Picture" om 50 miljoen gamers toegang te geven tot meer dan 2.500 gametitels op een tv, pc, Mac of mobiel apparaat. Valve bevestigde ook dat ze "gefrustreerd zijn door het gebrek aan innovatie op het gebied van computerhardware, dus we springen erin" - in hardware-ontwikkeling. Misschien een settopbox zoals Apple TV en wearables zoals een Google bril?

Phil Eisler, General Manager van GeForce Grid Cloud Gaming bij Nvidia, zei dat de tegenslag bij OnLive Nvidia niet ontmoedigde om zich terug te trekken uit cloudgaming. Hij gelooft dat er een comeback komt voor de technologie en dat er volgend jaar veel gaat gebeuren. Azië leidt de tractie in cloudgaming voor consumenten, gevolgd door de Amerikaanse markt.

Op de Amerikaanse markt kijk ik naar nieuwe cloudgaming-startups zoals CiiNOW, Playcast Media Systems en Agawi om de technologie in cloudgaming te blijven pushen.

Tags