search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

Uber in de schijnwerpers van het datacenter laten schijnen

8 maart 2017

De disruptie en innovatie die zo synoniem zijn aan Uber, zou niet mogelijk zijn zonder de beschikbare big data-verwerkingscapaciteit in de datacenters . Zo kan Uber enerzijds zijn concurrentievoordeel behouden en de dagelijkse uitdagingen van pendelaars en verkeersplanners helpen aanpakken met de enorme hoeveelheid gegevens die tijdens elke rit in elke stad wordt verzameld.

Hier zijn drie manieren waarop Uber-gegevens dagelijkse uitdagingen voor chauffeurs en passagiers aanpakken, evenals de grotere verkeershindernissen waarmee gemeentelijke en deelstaatoverheden worden geconfronteerd.

De zilveren voering van het spitsuur

Uber creëerde een analytische tool, Movement, met ritgegevens en kan helpen de infrastructuur voor forensen in de stad te verbeteren. De gegevens zijn geanonimiseerd om de passagiers van Uber te beschermen. Beweging is gratis en zal beschikbaar zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in het volgen van autoritten tussen twee punten in een stad op elk moment van de dag. Het is momenteel alleen beschikbaar voor Manilla, Melbourne en Washington, DC, maar Uber werkt samen met stedenbouwkundigen en transportprofessionals om de komende maanden uit te breiden naar tientallen andere steden. Beweging betekent dat Uber en zijn vervoerspartners big data kunnen gebruiken om beter geïnformeerde beslissingen te nemen voor stadsinfrastructuur.

Betere kaartgegevens betekent soepeler reizen

GPS en kaarttechnologie vormen de kern van het succes van Uber. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verbeteren van zijn kaartmogelijkheden ten behoeve van zijn chauffeurs. Manik Gupta, Senior Director of Product, Marketplace and Maps bij Uber beschrijft een nieuwe poging om de kaarttechnologie van Uber in Singapore aan te scherpen door zich te concentreren op de informatie die belangrijk is voor Uber-chauffeurs, zoals verkeerspatronen en verstandige ophaal- en afleverlocaties voor ruiters.

Zoals Gupta uitlegt: "We moeten een naadloze ervaring kunnen bieden in delen van de wereld waar geen gedetailleerde kaarten of straatnaamborden zijn." Daartoe heeft Uber kaartapparatuur geïnstalleerd op een aantal auto's van de chauffeurs in Singapore, gebruikmakend van de middelen die het al op de weg heeft. Deze apparaten leggen belangrijke beelden vast langs routes die niet zo goed gedocumenteerd zijn, en Uber verzekert passagiers die zich zorgen maken over privacy dat beelden direct rond de afzet- en ophaallocaties niet worden bewaard.

Deze technologie, die al wordt gebruikt in de VS, Mexico, Canada, het VK, Zuid-Afrika en Australië, beschrijft de best mogelijke routes voor fietsers. Het initiatief in Singapore is het eerste in zijn soort in Zuidoost-Azië. Uber zal deze inspanningen blijven uitbreiden door talloze kaartgegevenspunten te verzamelen om echt naadloze reiservaringen te bieden aan passagiers over de hele wereld.

Personalisatie ontmoet carpoolen

Van de ongeveer een miljoen ritten per dag van Uber en de big data die ze genereren, is een groot deel rijders die UberPool gebruiken, een functie waarmee gebruikers in grote steden hun Uber-rit kunnen delen met andere passagiers die in dezelfde buurt reizen. Soms kunnen deze ritten een beetje ongemakkelijk worden en Uber is zich bewust van het probleem en zoekt naar manieren om het aan te pakken.

Volgens CNN Money suggereert een patentaanvraag van Uber dat het bedrijf van plan is om sociale media-gegevens te gebruiken om UberPool-rijders met vergelijkbare interesses of achtergronden te matchen in een poging om ritten aangenamer te maken. Door UberPool aantrekkelijker te maken en de "onhandige factor" van het rijden met een vreemde te verminderen (het is tenslotte een auto, geen metro of stadsbus), hoopt Uber in de loop van de tijd een substantiële vermindering van het stadsverkeer te zien. Als de rijdermatch consistent compatibel is, kan deze dienen als netwerkkatalysator, nog een voorbeeld van het benutten van gegevens om dagelijkse interacties soepel te laten verlopen.

Datacenters, de thuisbasis van big data

Deze strategische initiatieven van Uber zijn afhankelijk van de toegankelijkheid van gegevens. Bedrijven beschikken tegenwoordig over rijke gegevens die kunnen worden ontgonnen voor zinvolle inzichten. En daarom zijn krachtige en veerkrachtige datacenters voor big data cruciaal voor succes. De waarde van Uber gaat verder dan het vermogen om alledaagse problemen voor zijn gebruikers op te lossen. De gegevens wijzen ook op gunstige trends die kunnen worden toegepast op andere industrieën. Het vermogen om die gegevens effectief te huisvesten en te beschermen, is cruciaal.

Naarmate bedrijven als Uber groeien en datagestuurde initiatieven implementeren, zullen ze beslissingen moeten nemen die van invloed zijn op de kern van hun IT-infrastructuur, zoals hoe ze datacenters het beste kunnen gebruiken.