search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

Hoe de kracht van data te benutten in de vierde industriële revolutie

Omer Wilson
19 december 2018

Al sinds het begin van de industriële revolutie maakt de samenleving gebruik van technologie om nieuwe manieren te vinden om meer te doen – sneller, beter en efficiënter.

De Vierde Industriële Revolutie (4IR) vertegenwoordigt weer een belangrijke stap voorwaarts, aangezien bedrijven nieuwe technologieën gebruiken om gegevens te verwerken, op dezelfde manier waarop pioniers in de 18e eeuw stoom- en waterkracht gebruikten om een ​​revolutie teweeg te brengen in de landbouw, het transport en de productie.

Data drijft machine learning, beslissingsondersteuning, procesautomatisering en andere nieuwe technieken aan die kenmerkend zijn voor de 4IR. Maar om het volledige potentieel van deze technieken te ontsluiten, zijn fundamentele veranderingen nodig in de manier waarop we omgaan met gegevens en de digitale basisplatforms die dit ondersteunen: datacenters.

Een revolutie gebouwd op verandering

Om te begrijpen hoe we moeten veranderen, moeten we bedenken hoe de industrie zich heeft ontwikkeld.

Decennia lang verbeterd door de tweede en derde industriële revolutie - door massaproductie en steeds geavanceerdere elektronica - zijn de productieprocessen klaargestoomd voor de 4IR die we vandaag ervaren.

Het succes van eerdere industriële revoluties berustte op het opsplitsen van zakelijke vereisten en het vervolgens ontwikkelen van specifieke technologieën en processen om aan die vereisten te voldoen. Er zijn bijvoorbeeld complexe toeleveringsketens ontwikkeld om de assemblage van honderden componenten tot een voltooid voertuig te ondersteunen.

Deze productielijnbenaderingen hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we producten vervaardigen, maar hun reikwijdte is beperkt door het feit dat elke productielijn specifiek voor elk product moest worden ontworpen.

Tijdens de Derde Industriële Revolutie (3IR) verbeterden robotgestuurde processen de kwaliteit en productiesnelheid door specifieke taken keer op keer te herhalen. Deze industriële processen zijn echter ontworpen voor massaproductie in plaats van voor aanpassingsvermogen en zakelijke flexibiliteit.

De 4IR brengt daar verandering in door innovaties uit tientallen jaren van verzamelen en analyseren van steeds grotere hoeveelheden gegevens van productieprocessen, sensoren en klanten toe te passen op 3IR-technologieën.

Deze gegevens leveren de grondstoffen voor de 4IR, net zoals eerdere revoluties afhankelijk waren van water, staal, elektriciteit en silicium.

Maar om het meeste uit die gegevens te halen, is een vergelijkbare verandering in focus vereist. In de 4IR worden datagestuurde processen niet ontworpen om een ​​functie uit te voeren, maar om te leren hoe ze een uitkomst kunnen opleveren. De middelen om dat resultaat te bereiken zullen in de loop van de tijd variëren, op basis van veranderingen in gegevens, marktvereisten, beschikbaarheid van middelen, enzovoort.

Technologische vooruitgang zoals kunstmatige intelligentie (AI) en 3D-printen hebben deze verandering ondersteund door bedrijven in staat te stellen systemen en productieprocessen te ontwikkelen die niet langer worden beperkt door de parameters waarbinnen ze zijn ontworpen.

Als er bijvoorbeeld een nieuw auto-onderdeel nodig is, kan het ter plekke worden geproduceerd met behulp van een 3D-printer in plaats van te vertrouwen op een verre partner om het te verzenden.

Om deze reden kan de 4IR worden beschouwd als een interactieve revolutie – inspelend op de behoeften van de belanghebbenden, maar ook proactief in het iteratief sturen van innovatie in de loop van de tijd.

Een revolutie gebouwd op data en een nieuwe realiteit

Een van de belangrijkste facetten van deze nieuwe revolutie is hoe deze 'de essentie van onze menselijke ervaring zal beïnvloeden', zoals Klaus Schwab, de oprichter en uitvoerend voorzitter van het World Economic Forum, het zo welsprekend uitdrukte. Dat zien we vandaag al. Denk aan je eigen kinderen, of neven en nichten, ze groeien met technologieën die nog maar tien jaar geleden op een futuristische fantasie leken - touchscreens, augmented reality, virtual reality en binnenkort hologrammen.

IDC voorspelt dat de markt voor Virtual Reality- en Augmented Reality-headsets zal toenemen van naar schatting 13,7 miljoen verkochte exemplaren in 2017 tot 81,2 miljoen stuks in 2021(!)

Twijfel er niet aan, alle aspecten van hoe we werken, leven en spelen veranderen en op manieren die nieuwe generaties zullen begrijpen met snelheden die sommigen van ons moeilijk zullen doorgronden.

Hoe heb je het periodiek systeem op school geleerd...?

Aan de basis van al deze verandering ligt de tsunami van gegevens die op ons afkomt. Hoeveel data precies? Nou, we moeten steeds meer termen maken om gewoon bij te houden, dat is hoeveel. Eerst een kilobyte, dan megabyte, gigabyte, terabyte, petabyte, exabyte, zettabyte en nu?

Een yottabyte. Hoe groot is dat? 10^24, met andere woorden...

1 000 000 000 000 000 000 000 000 bytes

Het verbazingwekkende is dat met welk technologiebedrijf of onderzoeksanalist je ook spreekt, ze allemaal zullen zeggen dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Afhankelijk van welk onderzoeksbureau je leest, zouden we tegen 2020 25 miljard tot 50 miljard aangesloten apparaten kunnen hebben... Bedenk nu dat "een miljard sensoren 400 exabytes aan gegevens per maand zouden creëren", (Drew Henry, SVP bij Arm Holdings), dan kun je begin de enorme omvang van deze gegevenszee die de 4IR ondersteunt te doorgronden. De infrastructuur die nodig is om deze nieuwe tsunami op te vangen? Goed gebaseerd op het aantal servers in de wereld van vandaag, zouden we tegen 2020+ maar liefst 400 miljoen nieuwe (waarschijnlijk meer) nodig kunnen hebben om de vraag bij te houden.

Een platform bouwen voor revolutie

Zakelijke leiders zien de urgentie van deze trend al in: een recent onderzoek van Forbes wees uit dat 72 procent van de wereldwijde CEO's denkt dat de komende drie jaar belangrijker zullen zijn voor hun sector dan de afgelopen 50 jaar.

Het aangaan van die uitdagingen vereist ingrijpende en snelle veranderingen. Net zoals ze eerdere industriële revoluties hebben doorgemaakt door hun toeleveringsketens en distributienetwerken te optimaliseren, zullen bedrijven in de 4IR uitgebreide, flexibele dataplatforms moeten bouwen die hun veranderende zakelijke vereisten in de loop van de tijd ondersteunen.

De virtualisatie van het datacenter is een belangrijke facilitator geweest voor deze platforms, aangezien het geleidelijk mogelijk heeft gemaakt dat applicaties worden ingezet in virtuele, draagbare containers die oneindig reproduceerbaar en aanpasbaar zijn. Cloudservices hebben hierop voortgebouwd door gemakkelijk toegankelijke mogelijkheden te bieden, zoals AI, data-analyse en softwaregedefinieerde netwerken (SDN).

Waar de datacenters van vroeger waren gericht op het hosten van grote aantallen afzonderlijke computers, zijn de datacenters van vandaag gebouwd rond een gemeenschappelijke infrastructuur waarin applicatie-, opslag-, reken- en communicatiemogelijkheden onmiddellijk kunnen worden gewijzigd als de zakelijke vereisten veranderen.

Vanwege deze flexibiliteit kunnen datacenters de 4IR ondersteunen door in toenemende mate niet te functioneren als eilanden van beschikbaarheid en betrouwbaarheid, maar als sterk onderling verbonden knooppunten in steeds mondialer wordende netwerken die de machinekamer vormen voor de revolutie.

De opkomst van de Connected Campus

Digital Realty (DLR) heeft zich goed gepositioneerd voor deze industriële verandering met een wereldwijd netwerk van bijna 200 datacenters over de hele wereld - inclusief Azië-Pacific campussen in Hong Kong, Singapore, Australië en Japan - deze datahubs maken gebruik van alomtegenwoordige, op -vraag naar interconnectiviteit om snelle bedrijfsuitbreiding in elke richting te ondersteunen.

Als 's werelds grootste, qua fysieke grootte, datacenteroperator en -eigenaar, met meer dan 32 miljoen verhuurbare vierkante voet DC-ruimte, bedient DLR meer dan 2.300 klanten, variërend van telecommunicatie/netwerk, cloud, sociale media, Financiële dienstverlening, Manufacturing, energie, gezondheidszorg en Consumer Goods-organisaties.

De aard van de oplossing die klanten nodig hebben, verandert.

De behoefte is nu aan datacenters die dichter bij de eindgebruikers staan ​​en een bedrijfsplatform met lage latentie en hoge betrouwbaarheid bieden dat hyperscale-mogelijkheden biedt om bedrijven van elke omvang te ondersteunen.

Door te functioneren als veilige 'interconnectiecentra' die worden gedeeld door netwerkserviceproviders, cloudserviceproviders en supply chain-partners, bieden deze datacenters een flexibel platform waarmee werklast kan worden verspreid over geografische locaties, met koppelingen naar multi-cloudomgevingen die ervoor zorgen zakelijke architecturen worden niet beperkt door de grenzen van een bepaalde faciliteit.

Tweeëntachtig procent van de klanten heeft gezegd dat ze multi- cloud-interconnectie willen, gekoppeld aan verbonden campussen, internetgateways en high-density datacenters, waardoor ze niet langer hoeven na te denken over infrastructuur en zich kunnen concentreren op het opnieuw uitvinden van zichzelf voor de 4IR.

Inzicht in dit snel veranderende mondiale landschap en de nieuwe technologieplatforms die nodig zijn om dit te ondersteunen, is een kerndoel van DigitalCentre2020. Een consortium van datacenterproviders, cloud- en beheerde serviceproviders, internetuitwisselingen, contentdistributienetwerkproviders en anderen die zich toeleggen op het leveren van het platform dat de 4IR zal ondersteunen.

Naarmate deze verandering doorzet, zullen de datacenterproviders van vandaag de digitale centra van de 4IR worden. En net zoals eerdere revoluties de manier waarop we werken en functioneren als samenleving hebben veranderd, zal de 4IR de basis leggen voor een toekomst die productiever, responsiever, geoptimaliseerd en efficiënter is dan ooit tevoren.

Tags