search
close-icon
Datacenters
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise & Resources
Over Ons
Language
Login
Neem contact met ons op
banner
Artikel

Nieuwe kansen in de Detailhandel ontsluiten door gegevensuitwisseling te optimaliseren

Tony Bishop, SVP, Platform, Groei & Marketing
14 december 2021

Het tempo van verandering en innovatie in de detailhandel, dat de afgelopen jaren al in een stroomversnelling kwam, is tijdens de pandemie meer dan ooit versneld. Digital-first trends zoals online kopen-ophalen-in-de-winkel, AR, winkelen op afspraak, levering op dezelfde dag en nieuwe klanteisen hebben het retaillandschap hervormd. Nu richten bedrijven zich meer dan ooit op het verbeteren van de winkelervaring en klanttevredenheid.

Datagestuurde strategieën zijn cruciaal geworden om aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Deze consumenten zijn door de digitale transformatie van de branche in staat gesteld om meer keuze te verwachten en minder merkloyaliteit te bieden dan ooit tevoren.

Consumenten eisen doorlopende relaties die worden gevormd door een betere contextualisering van producten en diensten, merkt Gartner op, en retailers moeten ook gelijke tred houden met transformerende nieuwe kooptrends, waaronder girale betalingen, cryptocurrencies en BNPL-regelingen (Nu kopen, later betalen).

Jaren van online-offline crossover betekenen dat retail niet langer alleen om fysieke winkels gaat. In plaats daarvan moeten retailers gebruik maken van gedragsgegevens en op AI gebaseerde analyses om superieure koopervaringen te bieden op elk contactpunt, of dat nu betekent winkelen in de winkel of vanaf een desktop, mobiele telefoon of tablet.

Om in deze omgeving te winnen, moeten retailers gegevens efficiënt vastleggen, beheren, analyseren en beveiligen – en deze gebruiken om een ​​omnichannel klanttraject te leveren. Ze moeten ook een gepersonaliseerde ervaring bieden, gebruikmakend van gegevens van detailhandeltransacties, loyaliteitsprogramma's, reacties op promoties, het volgen en analyseren van gedrag in de winkel en andere bronnen.

Wat hebben retailers nodig om te kunnen concurreren in de huidige getransformeerde markt?

Dit alles betekent dat digitaal ondersteunde interacties tegenwoordig twee keer zo belangrijk zijn als fysieke interacties – en succes in de nieuwe retailwereld gaat over het gebruik van een totaalperspectief om individuele klantervaringen opnieuw vorm te geven.

Om dat perspectief te bereiken, moeten retailers in staat zijn om vier belangrijke uitdagingen aan te gaan, waaronder:

  • Groei en concurrentie : dit omvat het opbouwen en behouden van marktaandeel in het licht van intense concurrentie om het aandeel in de portemonnee van de consument op lokaal en mondiaal niveau. Dit betekent ook het managen van omnichannel-logistiek om een ​​naadloze klantervaring te garanderen
  • Complexiteit en cyberrisico : gegevensverzameling en -analyse moeten snel veranderende koopvoorkeuren van consumenten volgen en transactiegegevens bewaken om de integriteit ervan te waarborgen. Om complexe toeleveringsketens te beheren en niet-aflatende cyberdreigingen tegen te gaan, moeten retailers gegevens beveiligen en hybride IT-controles standaardiseren in het hele digitale ecosysteem
  • Regelgeving en naleving : Wereldwijde retailers moeten steeds vaker toezicht houden op de naleving van een groeiend aantal lokale belastingen, regelgeving inzake gegevensprivacy, rapportageverplichtingen, regionale consumentenvoorkeuren en meer
  • Innovatie: Consumenten reageren niet alleen op nieuwe vormen van detailhandel en klantloyaliteitsprogramma's, maar zijn het ook standaard gaan verwachten. Dat legt de verantwoordelijkheid bij retailers om de koopervaring te personaliseren door gebruik te maken van op locatie gebaseerde gegevens, dynamische omnichannel-ervaringen te creëren, gebruik te maken van op AI gebaseerde personalisatie en aanbevelingen, en real-time intelligentie op het verkooppunt mogelijk te maken

Het aanpakken van deze vier uitdagingen zal retailers helpen om mee te blijven doen. Vooruitlopen op de concurrentie vereist echter iets meer. Retailers moeten innoveren om een ​​verrijkte consumentenervaring te bieden door hun fysieke infrastructuur en relaties met leveranciers, magazijnbeheerders, distributeurs, logistieke dienstverleners en andere partners te coördineren.

In een wereld waarin bijna elke retailer concurreert met het succesvol geïntegreerde fysiek-digitale model van de wereldwijde retailgigant Amazon, hangt het succes af van het vermogen van dat bedrijf om gedragsgegevens te gelde te maken met datagestuurde slimme aanbevelingen, upselling en klantgerichte ervaringen.

Tegelijkertijd moeten retailers ervoor zorgen dat hun fysieke en digitale operaties op elkaar aansluiten om een ​​naadloze levering van producten te garanderen. Dat houdt in dat we gebruikmaken van de gegevens en netwerken van fysieke winkels en magazijnen om verzendervaringen op dezelfde dag of expres te optimaliseren door de voorraad zo dicht mogelijk bij de consument te houden.

Dergelijke innovatie is onmogelijk zonder een alomvattende, datagestuurde benadering van de detailhandel. Maar het succes van gestroomlijnde distributiemodellen vereist ook investeringen in back-end-efficiëntie, wat rechtstreeks verband houdt met de kwaliteit van de analytische algoritmen die productie en distributie afstemmen op de fluctuerende consumentenvraag.

Tegen de tijd dat een product bij de klant aankomt, zullen de gegevens met betrekking tot de aankoop, productie en levering een uitgebreid supply chain-ecosysteem hebben doorgesluisd dat op zijn beurt nog meer gegevens zal hebben gegenereerd – allemaal van onschatbare waarde bij het optimaliseren van de digitale bedrijf.

Gartner heeft zeven belangrijke trends gesignaleerd waar slimme retailers gebruik van maken om hun processen opnieuw vorm te geven met behulp van data, waaronder:

  • Contactloze interacties om klantbetrokkenheid te verbeteren
  • Fulfillmentexecutie, waarbij retailers continu hun voorraad, arbeid en processen analyseren en bijsturen
  • Algoritmische merchandisingoptimalisatie om retailcampagnes af te stemmen op de vraag van de klant
  • Vereniging van activering en effectiviteit om de productiviteit van winkelpersoneel te ondersteunen
  • Collaboratieve ecosystemen die belanghebbenden met elkaar verbinden voor een efficiëntere werking
  • Kostenoptimalisatie om operationele en leveringskosten te verlagen; En
  • Waardengestuurde consumptie , die de verschuiving van consumenten naar zinvollere uitgaven erkent
Hoe kunnen retailers uitdagingen op het gebied van datazwaartekracht overwinnen?

In een wereldwijd retailecosysteem dat bijna volledig door data wordt gevormd, worden retailers ook geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen door de toenemende data-zwaartekracht – de cumulatieve complexiteit die ontstaat naarmate ondernemingen de datastewards van de wereld worden.

Global 2000-bedrijven die actief zijn in de detailhandel zullen naar verwachting een samengestelde jaarlijkse groei van 137 procent in Data Gravity Intensity zien, volgens de Data Gravity Index™ - die verwacht dat retailorganisaties zullen toenemen van 1,56 GB/sec gemiddelde intensiteit in 2020 tot 49,49 GB /sec in 2024.

Grote winkelcentra zullen deze groei domineren, waarbij Londen, Seattle, Parijs, Amsterdam, Tokio en New York naar verwachting de grootste groei zullen zien.

Seattle is natuurlijk de thuisbasis van Amazon, dat al bijna 30 jaar bezig is met het bouwen en verfijnen van zijn datagestuurde retailmodel. Het effect van datazwaartekracht wordt op vergelijkbare wijze versterkt in andere grote bedrijven, waarbij wordt voorspeld dat de dataomgeving van Walmart elk uur 2,5 petabyte aan data zal beheren.

Cruciale retailtechnologieën zoals AI verergeren ook de groei van datazwaartekracht, waarbij AI-modellen hun eigen massa's data produceren die ook moeten worden beheerd voor concurrentievoordeel.

Innoveer rond verbonden datagemeenschappen

Om de impact van datazwaartekracht op innovatie te minimaliseren, moeten retailers de manier waarop hun data wordt vastgelegd, beheerd, geanalyseerd en beveiligd opnieuw bekijken en optimaliseren.

Gebouwd als een alomtegenwoordig datacenterplatform dat de fysieke en digitale wereld integreert, lost PlatformDIGITAL® uitdagingen op het gebied van datazwaartekracht op door gebruikers, Internet of Things (IoT)-apparaten, applicaties, clouds en netwerken naar de gegevens in centra van gegevensuitwisseling te brengen.

Door gebruik te maken van open, alomtegenwoordig verbonden datacommunity's in deze datacentra, kunnen retailers in hun hele bedrijfsecosysteem werken aan het optimaliseren van datacentrische architecturen met data als kern.

Hierdoor kunnen retailers en hun verbonden gemeenschappen een beter inzicht krijgen in complexe, omnichannel toeleveringsketens en tegelijkertijd prognoses, productie, naleving, beveiliging en andere activiteiten op elk niveau verbeteren.

Door een grote database met klantactiviteiten op te slaan, kunnen fabrikanten bijvoorbeeld bestellingen van grondstoffen aanpassen aan veranderende aankoopvoorkeuren van klanten. Adverteerders hebben toegang tot realtime gegevens over klantvoorkeuren en kunnen campagnes vormgeven om de vraag naar veelgevraagde of overbevoorrade producten te stimuleren.

Door gebruik te maken van een wereldwijd datacentrisch platform dat de structuur en werking van het bedrijf weerspiegelt, kunnen retailers de gegevens verzamelen en analyseren die ze nodig hebben om hun activiteiten continu te monitoren, beheren en verbeteren.

Aanzienlijke kansen wachten op de retailers die de juiste gegevens op de juiste manier kunnen benutten en gebruiken om hun activiteiten effectief opnieuw vorm te geven. Nu toeleveringsketens in de detailhandel worden herbouwd tot datagestuurde, verbonden datagemeenschappen, zal het nieuwe type post-pandemische retailer niet alleen klaar zijn om te overleven, maar ook om te gedijen.

Lees meer over hoe retailers kunnen gedijen in de nieuwe datagestuurde wereld

Tags