In de afgelopen jaren heeft er een versnelling van cloudacceptatie plaatsgevonden in de financiële sector. In een klimaat van wereldwijde concurrentie is de financiële dienstensector voortdurend bezig met het verbeteren van de klantenservice in een veilige omgeving. Sinds dit rapport is gepubliceerd in 2015, hebben er updates plaatsgevonden in de richtlijnen voor uitbesteding van financieel regulerende instanties in de regio. Ook de technologie is aan ontwikkelingen onderhevig geweest, of het nu gaat om blockchain, fintech of andere ontwikkelingen in de financiële dienstverlening. Er is een beter inzicht in clouddiensten van regulerende instanties en er zijn meer genuanceerde richtlijnen voor uitbesteding die over het algemeen geleid hebben tot een acceptatie van diensten uit de financiële dienstensector.

Maar zoals altijd is er nog meer te doen.

Dit rapport bevat een update van jurisdicties die hun richtlijnen sinds 2015 hebben bijgewerkt en biedt duidelijke, beknopte aanbevelingen voor regulerende instanties. Het is absoluut noodzakelijk dat de regelgeving begint te werken aan een consistente definitie van uitbesteding tussen rechtsgebieden. Definities van uitbesteding variëren van land tot land. Dit moet in de hele regio consistent zijn om een efficiënt gebruik van de services te garanderen en de nalevingsvereisten te versoepelen.

Er moet ook een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen diensten die als materieel of van cruciaal belang worden beschouwd en die als niet van cruciaal belang worden beschouwd voor FSI's.

Banken en de financiële dienstensector maken al jarenlang gebruik van cloud computing in gebieden zoals software voor web content management en klantrelatiebeheer.

Sommige instellingen streven ernaar kernsystemen naar de cloud te verplaatsen om meer flexibiliteit en efficiëntie te bieden.

Dit zal in het komende decennium een uitdaging of een kans vormen voor regulerende instanties en cloudserviceproviders.

Naar boven
Neem contact met ons op