Duitsland is een van de meest ontwikkelde markten van Europa als het gaat om hosting- en datacenterservices. Toch zeggen zakelijke leiders in Duitsland dat ze geen toegang hebben tot de juiste mix van serviceproviders, datacenterinfrastructuur en clouddiensten. Ze geven aan dat de strenge houding van Duitsland wat betreft gegevensbescherming en aandacht voor beveiliging het ze lastig maakt. Zijn dit echt de problemen waar Duitse zakelijke leiders zich voor gesteld zien?

Via dit onderzoek werd geprobeerd inzicht te krijgen in de uitdagingen waarvoor Duitse bedrijven staan.

Voor dit rapport van 451 werden 100 bedrijven ondervraagd. Deze bedrijven hadden allemaal hun hoofdvestiging in Duitsland. 65% had meer dan 1000 medewerkers en de inkomsten van 75% bedroegen meer dan € 100 miljoen per jaar. De bedrijven waren afkomstig uit uiteenlopende sectoren, zoals telecommunicatie, automobielindustrie, techniek en productie, en financiële dienstverlening.

Belangrijkste bevindingen:

  • De komende twee jaar zullen Duitse bedrijven zich nog meer gaan richten op de transformatie naar de cloud, omdat ze vooruitgang willen boeken.
  • Veel Duitse bedrijven hebben hun hoofdkantoor buiten Frankfurt, de belangrijkste datacenter- en dataservicesmarkt van het land. In veel gevallen ontbreken lokaal de services en datainfrastructuur. Bijna een derde van de respondenten heeft nog steeds een eigen datacenter.
  • Duitse organisaties willen graag een digitale transformatie in gang zetten, maar vele zeggen dat ze geen toegang hebben (of niet weten hoe ze toegang moeten krijgen) tot geschikte serviceproviders en infrastructuur. Veel bedrijven hebben moeite met bepalen waar gegevens uit hoofde van regelgeving moeten worden opgeslagen. In de afgelopen jaren hebben grootschalige providers lokale bewaarders gezocht en meer lokale serviceproviders zijn clouddiensten gaan aanbieden. Datacenterproviders zijn ook testomgevingen gaan aanbieden voor het opbouwen van kennis van en vertrouwdheid met de cloud.
  • De verwachting is dat colocatie een belangrijke rol gaat spelen in hoe bedrijven toegang krijgen tot nieuwe diensten en deze gaan uitrollen, hoewel niet alle voordelen van colocatie werden begrepen.
  • Duitse organisaties moeten de connectiviteitsopties in belangrijke hubs, zoals Frankfurt en locaties buiten Duitsland, zorgvuldig afwegen voor hun internationale uitbreidingsplannen.
  • Veiligheid wordt gezien als een van de grootste uitdagingen waar Duitse bedrijven mee te maken hebben. Daarnaast zijn er stijgende kosten en druk van buitenlandse concurrenten die hun thuismarkt betreden.

Neem een paar minuten en lees het volledige rapport voor een beter inzicht in de uitdagingen waarvoor Duitse ondernemingen staan.

Naar boven
Neem contact met ons op